איך לתפוס את סוס ההצלחה, ואיך לנצח מפלצות? – ספרי ילדים חדשים

קיבלנו לסיקור ספרי ילדים חדשים, שיוצאים בימים אלה לחנויות. דפדפנו, קראנו, הסתכלנו בתמונות, וזה מה שחשבנו:

ספר הילדים "גיבורים על מפלצות" מאת דליה בר-אל, והמאייר צבי פדלמןבהוצאת הספרים אוריון, מזמין את הקוראים הצעירים ללמוד איך להתמודד עם הפחד ממפלצות. הוא מלווה את הילדים מרגעי שקיעת השמש בערב ועד זריחתה בבוקר, מהשעות שבהן הפחדים מתעצמים ועד לרגעים בהם הפחדים מתפוגגים. הספר מביא שלל עצות כיצד להפיג את הפחדים: בעזרת מחשבות טובות, בעזרת ציורים, בעזרת אור ופרחים, בעזרת ההורים ורעיונות נוספים.

בספר 22 שירים שכולם על פחדים – פחד מחושך, מחלומות רעים, פחד להישאר לבד, פחד ממפלצות, פחד מהלא נודע. הספר מתחיל בתיאור הלילה שיורד על העולם ומביא איתו כוכבים, אבל גם חלומות רעים ופחדים. בהמשך מתוארים הפחדים, כשבכל שיר יש גם הצעה איך להתגבר על הפחד. הספר מסתיים עם סיומו של הלילה, זריחת השמש, והתפוגגות הפחדים.

בסיומו של כל שיר מופיעה שאלה שמכוונת את הקורא למחשבה נוספת. שאלה שמסייעת לקוראים לברר לעצמם את הרגשות שהתעוררו בהם בזמן הקריאה ומסייעת להם בהתמודדות עם הפחדים ובהשתחררות מהם.

כאשת חינוך וכאמא, אהבתי מאוד את הספר. בצידו האחורי נאמר שהספר מתאים לעבודה חינוכית וטיפולית עם הילד בנושאים של פחדים, וזה אכן כך. ניכר שהספר נכתב על ידי אשת מקצוע בתחום הטיפולי, באופן רגיש, מכבד ואמפתי לרגשותיו של הילד. הספר נותן ביטוי מילולי לפחדים (ילדים קטנים לא תמיד יודעים לבטא אותם), מסביר אותם ומעביר מסרים מרגיעים. כמו כן, הילדים מבינים שזה בסדר לפחד והם לא לבד – יש עוד הרבה ילדים שפוחדים.
בוביק, לשמחתי, לא חושש במיוחד ממפלצות (אנחנו נתנו להן את המילה החביבה וחסרת המשמעות צ׳ובזיקים וזה הופך אותן להרבה יותר מצחיקות וידידותיות), לכן דילגתי על קטעי תיאור הפחד הקונקרטי מהמפלצות, אבל כן דיברנו על נושא הפחד באופן כללי.
השאלה שמופנית לילד בתחתית כל עמוד מעוררת שיח נעים בינו לבין ההורה, וניתן לקחת את השיחה למקומות שונים מהחיים שלנו.
בסוף הספר, מביאה הסופרת את רשימת הדרכים החיוביות והמעשיות להתמודד עם המפלצות, ככה שלא תפספסו אף מסר!

ספר חובה לילדים שפוחדים ממפלצות, ובכלל – ספר חכם ורגיש, שנותן לילד טיפים איך להתמודד עם פחדים.

הספר מיועד לילדים בגילאי 8-3 ולהוריהם.

"גיבורים על מפלצות" מאת דליה בר-אל. איורים: צבי פדלמן. הוצאת הספרים "אוריון", עמודים לא ממוספרים. מחיר לצרכן 48 ש"ח, לגילאי 8-3. מנוקד. להשיג בכל חנויות הספרים וכן בחנות ההוצאה בקניון ערי החוף, רחוב סחרוב 19, ראשון לציון ובחנות המקוונת של ההוצאה www.orion-books.co.il

 

 

סדרת "הספר הראשון שלי", בהוצאת "דני ספרים", מתחדשת בספר חדש –"הטבע" מאת פליסיטי ברוקס וקרוליין יאנג.

אהבנו מאוד את הספר – הוא צבעוני ומלא בתמונות ואיורים מקסימים. הוא מספר על הטבע בצורה ברורה, מעניינת ונגישה לילדים הקטנים. הספר מביא עובדות מרתקות ומתייחס לשלל נושאים שמעניינים את הילדים הסקרנים – עונות השנה, צמחים ופרחים, סוגי בעלי החיים, אגמים ונחלים.

בנוסף, הוא מפנה את הילד לחקור את הטבע בעצמו ומלמד להתבונן בפרטים הקטנים – אצטרובל, עלה, קונכייה וכדומה.

בסוף הספר יש מילון של המושגים המרכזיים בהם הוא עושות, וחידות שמסתמכות על כל המידע שמובא במהלכו.

הספר הביא להתלהבות גם בקרב הפיצקיות בנות השנתיים וגם אצל בוביק בן ה-4.

מומלץ בחום!

 

סדרת הספר הראשון שלי מביאה לקורא הצעיר שלל נושאים מרתקים בצורה נגישה לראשית קריאה, צבעונית ועמוסה במידע חשוב.

ספרים נוספים בסדרה: דינוזאורים – הספר המושלם עבור ילדים הרוצים לדעת הכול על הדינוזאורים ועל יצורים קדומים נוספים; החלל – הספר המושלם עבור ילדים הרוצים לדעת הכול על החלל.

"הספר הראשון שלי: הטבע" מאת פליסיטי ברוקס וקרוליין יאנג, איורים: מאר פררו, מאנגלית: חגי ברקת, הוצאת "דני ספרים", 32 עמודים. כריכה קשיחה, מחיר לצרכן 79 ₪. מנוקד. להשיג בכל חנויות הספרים ובחנות המקוונת של ההוצאה: www.siman-kria.co.il

 

 

ספר ילדים חדש: סיפורי סבא מאת דידי פרימור

הוּא מַצְחִיק, הוּא אַמִּיץ, הוּא נָדִיב וּמֻכְשָׁר. לִפְעָמִים שַׁכְחָן, יַלְדוּתִי וְנִמְהָר. הוּא נוֹשֵׂא אִתּוֹ אוֹצָר, נִסָּיוֹן שֶׁל שָׁנִים, שֶׁכֻּלּוֹ סִפּוּרִים מוּזָרִים וּמְשֻׁנִּים. (מתוך הספר)

"סיפורי סבא" מאת דידי פרימור, בהוצאת הספרים אוריון מתאר את עלילות סבא יעקב בחמישה סיפורים. כל סיפור מתאר את סבא יעקב בסיטואציה שונה – מצחיקה, מפתיעה ומרגשת. מבחוץ הוא נראה כמו סבא. מבפנים יש לו נפש של ילד. אנחנו לומדים להכיר את סבא יעקב מזוויות שונות וללמוד על דמותו הצבעונית והכול כך אנושית – אמיץ וגם פוחד, שובב וגם אחראי, שאפתן שלא תמיד מצליח לממש את שאיפותיו, מקבל ביקורת מהסובבים, אך מספיק אמיץ לעמוד על שלו והכי חשוב – אוהב את משפחתו ודואג לה. הוא נלחם בפחדים בלונה פארק ובאויבים רחוקים בלב ים. כדי להספיק לעשות הכול הוא לעולם לא ישן, ובשעות הפנאי הוא מתעקש לשיר, למרות שאפילו ראש הממשלה הוציא צו מיוחד שדורש מהזייפנים להפסיק. אבל יותר מכל (אולי חוץ מהשמן הסודי שלו) הוא אוהב את הנכדים. בתוך כל סבא מסתתרים להם סיפורים מופלאים שממתינים להזדמנות לצאת לאור. אלו הסיפורים של סבא יעקב.

לאורך כל הספר מתכתב הטקסט עם האיורים המקוריים והססגוניים של אורי גינזבורג שמאיר בשלל צבעים את הסיפור ומוסיף לייחודיות שלו.

ספר חביב מאוד, עם חרוזים פשוטים וקליטים, וסיטואציות מהחיים.

"סיפורי סבא" מאת דידי פרימור. איורים: אורי גינזבורג, הוצאת הספרים "אוריון", 40 עמודים. מחיר לצרכן 49 ש"ח, לגילאי 3-7. להשיג בכל חנויות הספרים, דרך חנות ההוצאה ברחוב סחרוב 19, קניון ערי החוף, ראשון לציון ובחנות המקוונת של ההוצאה www.orion-books.co.il .

 

צב מחפש לו בית / שירה יערית ינאי

שַׁבְּלוּל קְצָת מְהֻרְהָר, מְנַקֶּה מִשְׁקָפָיו,

מִתְבּוֹנֵן בַּצָּב מִכַּף רֶגֶל עַד זָנָב

וּמְהַרְהֵר: כַּמָּה מוּזָר הַדָּבָר,

צָב מְחַפֵּשׂ בַּיִת? בַּיִת לְצָב?

פּוֹנֶה מַר שַׁבְּלוּל בְּקוֹל אֲנָחָה:

"יְדִידִי הַיָּקָר, מַהוּ בַּיִת בִּשְׁבִילְךָ?"

אֵיךְ יִתָּכֵן שֶׁצָּב עִם שִׁרְיוֹן מְחַפֵּשׂ בַּיִת? לְכֻלָּנוּ לִפְעָמִים קָשֶׁה לִרְאוֹת אֶת הַמּוּבָן מֵאֵלָיו,  כֻּלָּנוּ לְעִתִּים מְחַפְּשִׂים רָחוֹק אֶת מָה שֶׁנִּמְצָא מַמָּשׁ מִתַּחַת לָאַף… אָז שַׁבְּלוּל יוֹצֵא עִם צָב לְמַסַּע תַּגְלִית קָצָר, וּמַצִּיב לוֹ מַרְאָה וְתוֹבָנָה חֲדָשָׁה.  סִפּוּר פָּשׁוּט עִם מוּסַר הַשְׂכֵּל חָשׁוּב – בַּיִת הוּא לֹא מָקוֹם אֶלָּא הַרְגָּשָׁה. סֵפֶר לִילָדִים וְגַם לִמְבֻגָּרִים שֶׁהֵם עֲדַיִן יְלָדִים.

ספר עם ציורים מתוקים ואופטימיים, שעוסק במושג כל כך בסיסי בחיינו – הבית! כיף לקרוא עם הילדים את הספר ולעבור עם הצב את המסע, בדרך למוסר ההשכל – בית זה המקום בו אתה מרגיש הכי בטוח.

בספרה של שירה, כאמור, צב (שזהו שמו) מחפש אחר בית. הצב שרגיל להחליף בית כל יום יומיים פוגש בדרכו את מר שבלול ומבקש את עזרתו בחיפוש. השבלול, שאינו מבין כיצד צב מחפש בית, אינו מתפתה להעניק לצב את התשובה (שכולנו יודעים) כי בתו נמצא על גבו אלא מחליט לצאת לעזרתו ומלווה אותו במסע החיפוש. במסעם הם מוצאים שלושה בתים, בהם מתמקם צב, ומהר מאוד, לאחר שהכל  הופך להיות מוכר, הוא מואס בהם וממשיך במסע.

בעוד שמר שבלול מקווה שצב יגלה במהלך המסע את התשובה מתרחש ארוע המחייב שינוי (נערה פוסעת על השביל) חיש מהר השניים, באינסטנקט מהיר, מסתגרים בחדריהם – הצב נכנס לשריון והשבלול לקונכיה. ואז מתרחשת התפנית –  עוֹנֶה לוֹ צָב, שֶׁכְּבָר מֵבִין וְיוֹדֵעַ: "אֵין לִי צֹרֶךְ בְּנוֹף הֲרָרִי, מִטְבָּח מְרֻוָּח אוֹ גִּנָּה רְחָבָה. אֲנִי מְחַפֵּשׂ בַּיִת שֶׁבּוֹ אוּכַל לִחְיוֹת בְּבִטְחָה. השבלול שמאושר שצב גילה את האמת מחדד את התובנה ואומר: "פְּקַח עֵינַיִם, יְדִידִי, הַבַּיִת שֶׁלְּךָ, כְּמוֹ בֵּיתִי, נִשָּׂא הוּא עַל גַּבְּךָ מִיּוֹם הֻלַּדְתְּךָ, נִמְצָא הוּא כָּל הַזְּמַן בְּתוֹךְ לִבְּךָ.  הצב אשר נרעש מהתגלית צוהל  ואומר: הַבַּיִת שֶׁלִּי נִמְצָא מֵעָלַי וּבִי פְּנִימָה! מֵהַיּוֹם אַפְסִיק לְחַפֵּשׂ וּבְחַיַּי אַמְשִׁיךְ קָדִימָה."

ספרה של שירה יערית ינאי עוסק ברצון קיומי אוניברסאלי הנע בין  השאיפה לקבוע והשאיפה המנוגדת לשינוי. הצב, ההולך עם ביתו על הגב, נושא את ביתו עימו ויכול לנוע בדרכים, כשיש לו כל מה שהוא צריך. הרצון לשנות, לעבור ממקום למקום, לבחון, לבחור מבלי להתחייב, מוכר לכל האנושות, לילדים ולמבוגרים כאחד.

מאידך, המושג בית מכיל בתוכו אין סוף סמלים ורעיונות. גם הדרך שעושה הצב, מסמלת את המסע שעובר כל אחד בחייו, עד שהוא מפנים ומשלים עם מה שיש לו ולומד לחיות עם הקיים מתוך קבלה, הכלה ואהבה.

 

ניתן להשיג את צב מחפש לו בית בחנויות הספרים המובחרות או באתר האינטרנט של ההוצאה בכתובת www.ofir.org.il. מחיר מומלץ לצרכן  64 ש"ח.

 

לִרְכֹּב עַל סוּס הַהַצְלָחָה / לילך דריקס ענטבי

"סוּס חָזָק, אֵיתָן וַאֲצִילִי, סוּס בַּעַל לֵב זָהָב שֶׁחַי מַמָּשׁ אֶצְלִי. אֶצְלִי בַּלֵּב וְאֶצְלִי בַּנֶּפֶשׁ… הוּא שׁוֹמֵר, מַקְשִׁיב, מְחַמֵּם וּמַעֲצִים. הוּא נוֹתֵן לִי בִּטָּחוֹן וְגוֹרֵם לִי לְהַאֲמִין! לְהַאֲמִין בִּי, בַּיְּכוֹלוֹת שֶׁלִּי, בַּחָזְקוֹת וּבַחֻלְשׁוֹת, עוֹזֵר לִי לְהִתְגַּבֵּר וְלַעֲנוֹת עַל שְׁאֵלוֹת…"

הספר לִרְכֹּב עַל סוּס הַהַצְלָחָה מעביר לילדים את המסר החשוב שבכל אחד מאיתנו יש את הכוח להצליח, ומביא את הנושא מנקודת מבט מעניינת ומרגשת – סוס כמשל לעוצמה שטמונה בכל אחד מאיתנו. 

לִרְכֹּב עַל סוּס הַהַצְלָחָה מאת לילך דריקס ענטבי בהוצאת אופיר ביכורים מתאר את סיפורו של אלון העולה לכיתה ב' שליבו מתמלא בדאגה רבה לקראת שנת הלימודים החדשה. הוא משתף את אמו ברגשותיו ובחששתיו כשהוא נזכר במה שהרגיש בשנה הקודמת: איך המורה תמיד בחרה מישהו אחר שיענה את התשובה, איך התבייש כשלא ידע לפתור את התרגיל, או שלא הבין את הסברים בכיתה, ועוד.

האם בתגובה מספרת לו על "סוס ההצלחה" – סוס כמשל לכוח שקיים בתוכנו, ומופיע כל פעם שיש מכשול, קושי, פחד וחשש. לסוס החזק, הרגיש והאוהב יש יכולות רבות: הוא מקשיב, מחמם ומעצים, נותן ביטחון ונוטע אמונה בלב.

אלון מתעודד מדבריה של אמו והחשש נעלם אט אט. ביום הראשון מתעורר אלון לבוקר של תקווה, אבל בכיתה התעוררו אצלו שוב הרגשות השליליים – הבלבול והמבוכה, והרצון לוותר לעצמו וולצאת מהכתה. אך לפתע פתאום הוא מגיע סוס ההצלחה ועוזר לו להתגבר על חוסר האמונה ביכולותיו.

הסוס בספרה של לילך הוא דימוי, אבל כמי שעוסקת ברכיבה טיפולית היא מכירה בכוחו הממשי והנפלא של הסוס לסייע לילדים בהתמודדות עם קשיים. לכל אדם סוס משלו המעניק לו אוכף של חוסן ועוצמה. כל אדם זכאי להגשמה.

לילך היא בעלת תואר בחינוך ובהוראה מתקנת, מטפלת באמצעות רכיבה טיפולית בילדים הלוקים בקשיי למידה שונים. "מי שלא מאמין בעצמו לעולם לא יהיה פנוי ללמידה," היא מסבירה, "ולסוס יש יכולת להתחבר לעולמו הפנימי של הילד ולחזק אותו".

ניתן להשיג את " לִרְכֹּב עַל סוּס הַהַצְלָחָה " בחנויות הספרים המובחרות או באתר האינטרנט של ההוצאה בכתובת www.ofir.org.il. מחיר מומלץ לצרכן 48 ₪.

 

וספר חדש לנוער:

"צוללן הערפל" מאת ג'ואל רוס, בהוצאת "דני ספרים" הוא ספר פנטזיה נהדר לבני נוער, הראשון מתוך סדרת פנטזיה חדשה ומצליחה. ערפל לבן וקטלני עוטף את כדור-הארץ כבר מאות שנים. האנושות נאחזת בפסגות ההרים הגבוהות ביותר, שם שולטות ביד רמה חמש המשפחות העשירות ביותר, בעוד האנשים שמזלם לא שפר עליהם נאבקים על קיומם בשכונות העוני ובמגרשי הגרוטאות שלמטה.

בשעה שבשמים מפטרלות ספינות האוויר של הלורד קוֹדוֹק, השליט האכזר הכול-יכול, צֶ'ס בן ה-13 וצוותו שטים ברפסודת שלל ומחפשים בין ההריסות שבערפל חפצים שיוכלו למכור כדי להתקיים. צ'ס הוא צוללן הערפל, ערמומי ומהיר – וקשוח יותר מכפי שהוא נראה. אתו בצוות נמצאים הייזל הקפטנית האמיצה, שְוודי הטייס החסון ובּי הקטנה, המכונאית הגאונה.

אבל לצ'ס יש סוד שאותו הוא שומר כל חייו – סוד שהלורד קודוק מבקש לנצל לטובתו האישית ויעשה הכול על מנת ללכוד את צ'ס בחיים.

הספר מרתק וסוחף כבר מהמשפט הראשון, וילדים מכיתות היסודי הגבוהות ומעלה, יהנו לקרוא אותו.

 

ג'ואל רוס ארג בדמיונו השופע הרפתקה חסרת גבולות בעולם עתידי שבו החיים מתנהלים בשמים, מעל הערפל הקטלני, וחבורה של נערי שכונת עוני הופכים לגיבורים בעל כורחם.

ג'ואל רוס כתב שני ספרי מתח למבוגרים, וזהו ספר הנוער הראשון שלו. הוא מתגורר בסנטה ברברה שבקליפורניה עם אשתו, לי נפתלי, שגם היא סופרת במשרה מלאה, ועם בנו בן, שהוא ילד במשרה מלאה.

"צוללן הערפל" מאת ג'ואל רוס, מאנגלית: נעמה בן דור, הוצאת "דני ספרים", 288 עמודים. מחיר לצרכן 88 ש"ח, להשיג בכל חנויות הספרים ובחנות המקוונת של ההוצאה: www.siman-kria.co.il

 

 

חייבים לקרוא גם:

לא ניתן להגיב