היום הבינלאומי לזכויות אנשים עם מוגבלות – 01.12.2016

כשהייתי תלמידת תיכון, במסגרת פרוייקט המחוייבות האישית, בחרתי לחנוך קשיש נכה בכסא גלגלים. אני ואלונה חברתי היינו מגיעות אליו מדי שבוע ביום חמישי, מארחות לו חברה ויוצאות איתו לטיול. ככה התוודאנו לקשיים שיש לאנשים שמתניידים בכסא גלגלים. הרבה מהמקומות אליהם ביקש ללכת לא היו מונגשים לכסאות גלגלים: בתי מרקחת, חנויות מזון, פיצריות. שפת המדרכה לא הייתה מונמכת בהרבה ממעברי החצייה, ככה שבכל טיול נתקלנו בהרבה קשיים.

המשכנו להתנדב ולבקר את הרברט, איש מקסים וטוב לב, מדי שבוע בימי חמישי גם הרבה אחרי שהסתיימה לה המחוייבות האישית, עד שנפטר כחמש שנים לאחר מכן.

זהו החיבור האישי שלי לנושא הזכויות של אנשים עם מוגבלות.

בשנת 2000 הוקמה נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים, כדי לדאוג ליישומו של חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, היום, 01.12.16, מצויין היום הבינלאומי למען אנשים עם מוגבלויות, עם מגוון פעילויות ברחבי הארץ השמות דגש מיוחד על חשיבותה של התגייסות חברתית לקידום מרחב ציבורי נגיש.

במסגרת אירועי היום, ייפרסו בכל רחבי הארץ עשרות מוקדי הסברה שיופעלו על ידי אנשים עם מוגבלות לצד פעילים בתנועות הנוער, וניתן יהיה למצוא בו חומרי הסברה אודות נגישות המרחב הציבורי לאנשים עם מוגבלות והפעלות קצרות וחווייתיות.

בנוסף, לנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות יש עמוד פייסבוק פעיל מאוד שבו אפשר להתעדכן, להתלונן ולדון בנושאים הרלוונטיים. לקראת היום הבינלאומי, הנציבות יצאה בקמפיין דיגיטלי המבקש מהציבור הרחב, ומאנשים עם מוגבלות בפרט, לגלות ערנות בנוגע למצב הנגישות בסביבתם ולדווח לנציבות ולרשות המקומית, באמצעות תיוג ההאשטג #אלתגבילואותי, בצירוף תמונה.

זכרו להשתמש בביטוי – אנשים עם מוגבלות, אנשים ללא מוגבלות.

לא משתמשים בביטוי : אנשים בעלי מוגבלות/ מוגבלים (הסבר –  אנשים אינם בעלים של המוגבלות שלהם)

לא משתמשים בביטוי: סובל ממוגבלות, חולה לעומת בריא.

לא משתמשים: רתוק לכסא גלגלים  (אלא אומרים – מתנייד בכסא גלגלים).

לא משתמשים: חירש-אילם (אלא – חירש או כבד שמיעה או אדם עם לקות שמיעה, או אדם עם מוגבלות שמיעה)

לא משתמשים: פיגור, פיגור שכלי (אלא אדם עם מוגבלות שכלית, או מוגבלות קוגניטיבית).

לא משתמשים בביטוי צרכים מיוחדים, למרות שזה המונח שמשמש את משרד החינוך. הרעיון הוא שהצרכים הם אותם צרכים לכל אחד (הצורך ללמוד, הצורך להגיע למקום וכו'), אבל כדי לממש אותם צריך לפעמים הנגשה או תמיכה.

 

לא ניתן להגיב