איך ייראה שולחן החג שלכם? – 13 עיצובים של שולחן החג 

אז איך יראה שולחן החג שלכם? מפה לבנה, פמוטי כסף, זר פרחים במרכז השולחן?
או תסעדו על שולחן העץ, עם הצלחות הצבעוניות וחבקי המפיות שהילדים הכינו בגן?
13 שולחנות שעוצבו על ידי מובילי דעה בתחומים שונים בחברה הישראלית, נתנו כל אחד את הפרשנות שלו לשולחן החג.

כל אחד על פי רעיונו וטעמו האישי, באופן שמשקף את השולחן הישראלי:

  • אסי עזר ורותם סלע, חברים לקמפיין האחרון של דן דיזיין וחברים קרובים במציאות, יצרו יחד עם המעצבים דן והילה המאירי "שולחן חג עם חברים". לדברי השניים, השולחן עוצב באופן שמזמין ארוחה נעימה, באווירה פתוחה ולא מחייבת, עם הרבה הומור, צחוק משוחרר ושיחה ערה שנמשכת גם כאשר נגמרת הארוחה. השולחן מאת: טולמנס.
%d7%90%d7%a1%d7%99-%d7%a2%d7%96%d7%a8-%d7%95%d7%a8%d7%95%d7%aa%d7%9d-%d7%a1%d7%9c%d7%a2
צילום: אפי חג'אג'
  • בהשראת ספרה הידוע "מהמטבח באהבה", שעשה מהפך בתרבות הקולינרית בישראל, יצרה רות סירקיס יחד עם המעצב רן דבי, את השולחן שלה. קישוט השולחן, בחירת המפות והכלים, הסכו"ם והנרות, הפרחים והפירות – כל אלה מעידים, לדבריה, על האהבה שאנו עומדים להרעיף על האורחים שלנו. השולחן מאת: זגה שולחנות.
צילום: אפי חג'אג'
צילום: אפי חג'אג'
  • תחת הכותרת "כשטוסקנה ורומא נפגשות בשולחן" שף שאול בן אדרת יחד עם המעצב איתי גידו לוקחים את הצופה למסע קסום בארץ המגף המתרחש למעשה סביב השולחן, בהשראת החום והנתינה של הבית הישראלי. סביב השולחן הארץ ישראלי נרקמת חוויה מרהיבה ביופייה המחבקת את יושביו. זהו מפגש עם השפע הגרנדיוזי של רומא התוססת והתרבות של טוסקנה, המתאפיינת ברכות ורוגע. שילוב חומרים המחבק בהרמוניה מושלמת ומדגיש את חיבור התרבויות, האנשים והחומרים סביב שולחן אחד. השולחן מאת עץ המשאלות.
צילום: אפי חג'אג'
צילום: אפי חג'אג'
  • "ילדים זה שמחה"  – זו ההשראה של השחקנית והדוגמנית רונית יודקביץ', שהיא גם אם ל-3 בנים. השולחן של רונית יודקביץ שחברה למעצבת דנה ברוך מלא בצבעים והפתעות, רק מחכה לילדים שייגשו וישחקו בכל הטוב שהוא מציע. השולחן מאת: עיצובים בעץ.
4444
צילום – goodmother.co.il
  • השולחן של דנה פאן-לוזון אותו עצבה יחד עם המעצבת סימה מואס הוא שולחן שמסמל את ישראל, את הבית, את המשפחה והחום שהיו חסרים לה ב-3 השנים שגרה עם בעלה, מאמן הכדורגל גיא לוזון, בחו"ל. "זהו חג ראשון אחרי 3 שנים שאני חוגגת שוב בחזרה עם המשפחה המורחבת בישראל, לאחר שאת החגים חגגנו לבדנו עם חברים בשולחנות קטנים יותר ועם מעט אנשים בחו"ל. זוהי חזרה לחום המשפחתי, לבית, לישראליות ולביחד." השולחן מאת: שוורץ הום קולקשן
%d7%94%d7%a9%d7%95%d7%9c%d7%97%d7%9f-%d7%a9%d7%9c-%d7%93%d7%a0%d7%94-%d7%a4%d7%90%d7%9f-%d7%9c%d7%95%d7%96%d7%95%d7%9f
צילום: אפי חג'אג'
  • שף אבי ביטון ביחד עם המעצב ארז חייט מציגים את ה"שלחן הישראלי" שעוצב בהשראת ילדיו של ביטון שמוצאם מעורב ("חציים פולנים וחציים מרוקאיים"). התבשילים והמאכלים בבית משפחת ביטון, גם הם כמובן מרוקאיים בחציים, ופולניים בחציים האחר. מציאות קולינרית זו, היא מקור השראתו של השף אבי ביטון, מציאות תבשילי מטבח ביתו שלו, וטעם החיך של ילדיו המעורבים ככאלה.

ההשראה לעיצוב שולחן זה הוא הניגודיות שבין מאכלים, הצבעים, הטעמים, הריחות וכלי השולחן החיים אלו לצד אלו על שלחן אחד. זהו ביטוי אחד מיני רבים, להוויה הישראלית ותשובה אולטימטיבית לשאלה "מיהו ישראלי?" במלאכת העיצוב נעשתה בין היתר, "הפרדה" חזותית (מדומה) בין שני העולמות על אף שחיים הם זה לצד זה. השולחן מאת: שאטו דאקס.

%d7%94%d7%a9%d7%95%d7%9c%d7%97%d7%9f-%d7%a9%d7%9c-%d7%90%d7%91%d7%99-%d7%91%d7%99%d7%98%d7%95%d7%9f-2
צילום: אפי חג'אג'  
  • מעצב האופנה ירון מינקובסקי נותר נאמן למשנה האמנותית המאפיינת אותו. יחד עם המעצבת מירי רוזנטל ובהשראת ארוחות החג הבלתי נגמרות של חגי תשרי, משתה שלא נגמר וחגיגה קולינרית משפחתית אין סופית, שבהם לא מפסיקים לערוך שולחן, לפנות ולערוך מחדש, הם בחרו בשולחן הזכוכית של חברת בלורן, עליו מודפסים הדפסים צלחות וסכו"ם, בהתרסה, כאילו אמרו הכל כבר מוכן…  

על שולחן זה הכלים מסודרים בצורה לא מסורתית ובתפיסה אומנותית, מעין פסל סביבתי ומיצג, כשמתוכו נובעים כתמי צבע של סבון כלים במכלי זכוכית שקופה. השולחן מאת: בלורן.

%d7%99%d7%a8%d7%95%d7%9f-%d7%9e%d7%99%d7%a0%d7%a7%d7%95%d7%91%d7%a1%d7%a7%d7%99-4
צילום: אפי חג'אג'

 

  • "געגועים לזמנים יפים" – הישיבה סביב שולחן החג ממלאת את השחקנית והדוגמנית יעל גולדמן יחד עם המעצבת קורין גולן בגעגוע נוסטלגי לתקופה אחרת. הכמיהה לזמנים  אחרים  מבקשת להביא לשולחן החג ולבית קצת פשטות של פעם, כדי להיזכר בערגה בתחושות דאז שאבדו להן. באותם הימים שבהם הכל היה פשוט יותר, רגוע יותר. ברגעים של התלכדות משפחתית סביב שולחן עץ, עליו כלים לבנים מחרס, אוכל טעים, מעט פרחים צהובים שנקטפו בשדה ליד הבית, בלי הרבה קישוטים ובעיקר לבבות מלאים באושר מפשטות תמימה. הצבעים הלבנים, הכחלחלים, הצהובים והחומים מזכירים את ניחוחות העבר, וכאן הם באים לידי ביטוי בסגנון וינטאג' קליל כמו זה של פעם. זהו שולחן שקורא להתאסף סביב ולטעום ולו לרגע מאות טעמים אבודים. השולחן מאת: רוזטו.
צילום: אפי חג'אג'
צילום: אפי חג'אג'
  • ״עם אחד לב אחד״ – זה ה'אני מאמין' של השף חוסאם עבאס והמעצבת שרית אשכנזי, שחברו יחדיו לעצב שולחן את ״שולחן חג ישראלי״. השולחן עוצב מתוך האמונה ביכולת של שני העמים לחיות זה לצד זה בכבוד הדדי והרמוניה שלמה. לדבריהם להיות ישראלי זה לכבד איש את רעהו באשר הוא. שף מהמגזר הערבי ומעצבת פנים דתיה, מאחדים כוחות ומראים לעולם שאפשר ליצור ביחד, לשלב בין העולמות, המנהגים והמאכלים ולהגיע למצב שכולם מסבים יחדיו סביב שולחן החג בהנאה ובהרמוניה ללא הבדל דת, גזע ומין ומתוך שאיפה לשלום, אהבת חינם ואהבת הזולת. השולחן מעוצב באופי ערבי גלילי בשילוב סממנים יהודיים מסורתיים. הצבעים הדומיננטיים בשולחן הינם כחול וירוק. הכחול מסמל את המים, השפע והכנרת הנמצאת בצפון הארץ, מקום מגוריו של השף חוסאם עבאס. הירוק מסמל את הטבע והצמחייה ובמיוחד את עץ הזית המזוהה עם השלום. השולחן מאת: קאנטרי שיק
  • אהוד מנור כותב בשירו: "העמק שלך, ההר שלי, נפגשים סוף סוף בנוף ישראלי…" איחוד מנהגים מתרבויות שונות – הנטמעים יחד בשולחן אחד יוצרים שולחן חדש, ייחודי, מגוון, בעל משמעות חזקה. הליך זה נקרא 'כור היתוך' שבדומה לו, מערבבים סוגים שונים של מתכות ליצירת פלדה חזקה ומשופרת.
    לדברי כוכבת הרשת אשלי וקסמן בקשי והמעצבת ליאת בקשי: "גישת 'כור ההיתוך' בשולחן שלנו שמה לה למטרה לפתוח צוהר ב'מסגרת' שעמה נולדנו על מנת שכל אחד ייתן מהווייתו לבניית חברה חדשה, חזקה יותר, מגובשת, חברה שבה ירקם דמותו של הישראלי החדש! בחרנו להציג בשולחן זה את 'כור ההיתוך' של שילוב תרבויות על מנת שתוכלו לראות את הקסם המתחולל כאשר אנו 'תורמים' חלק מהתרבות שלנו ליצירת השולחן הישראלי החדש….". השולחן מאת: לוז דיזיין.
%d7%94%d7%a9%d7%95%d7%9c%d7%97%d7%9f-%d7%a9%d7%9c-jpg%d7%90%d7%a9%d7%9c%d7%99-%d7%95%d7%a7%d7%a1%d7%9e%d7%9f-%d7%91%d7%a7%d7%a9%d7%99-6
צילום: אפי חג'אג'
  • שף אסף גרניט יחד עם מעצב הפנים שחר נחום מביאים את אווירת השוק לשולחן החג. החיבור בין אווירת השוק העממית והאותנטית: הצבעים, הריחות, הטעמים והמרקמים האופייניים לשוק, מעניקים לשולחן החג היוקרתי ביותר את החיבור החם ואת החיבוק האנושי, כזה שכולם כמהים לו והוא כה אופייני לאווירת החג הישראלית. השולחן באדיבות חברת  IDDESIGN
%d7%94%d7%a9%d7%95%d7%9c%d7%97%d7%9f-%d7%a9%d7%9c-%d7%90%d7%a1%d7%a3-%d7%92%d7%a8%d7%a0%d7%99%d7%98-11
צילום: אפי חג'אג'

המיזם מתחבר לקונספט המרכזי המוביל את תערוכת ריהוטים השנה, שיעמוד בסימן ״הבית הישראלי – קווים לדמותו" – בהובלתו של המעצב עמית ישראלי. התערוכה המתקיימת מידי שנה בחול המועד סוכות בגני התערוכה, היא מייסודו של איגוד תעשיות העיצוב והריהוט בישראל, והיא מאגדת כ- 120 מציגים שונים בתחומי העיצוב והריהוט. זהו האירוע המוביל של הענף, המתקיים במהלך חול המועד סוכות.

במיזם הגדול הזה, בניצוחם של מרכז העיצוב דן דיזיין ותערוכת ריהוטים 2017, נטלו חלק גופים שונים :

זגה, עץ המשאלות, קאנטרי שיק, עיצובים בעץ, ולוז דיזיין וחנויות מתחם דן דיזיין סנטר: שוורץ, בלורן, רוזטו, לגעת בעץ, ID דיזיין, שאטו דאקס, טולמנס וביתילי, שחלקן אף משתתפות בריהוטים.

גולת כותרת של המיזם היא התרומה – כל אחת מהחברות המשתתפות תורמת שולחן חג לעמותות חברתיות, שמפעילות בתים למען אוכלוסיות נזקקות ברחבי הארץ:

  • עמותת מאמי – המפעילה את 'הבית שלנו' – בית אמיתי המעניק מגורים לטווח הארוך לצרכי שיקום העצמה וטיפוח של נוער בגילאי 15-19
  • בית לכל ילד –  עמותה הקולטת ומלינה ילדים שהוצאו מביתם בגילאים שנתיים עד שש, בסיכון גבוה
  • הבית של כולנו  – עמותה המפעילה פנימיות לילדים עם קשיים שונים
  • אותות עמותה המפעילה 17 מרכזים מפוזרים בארץ, מלינה נערים וילדים שנפלטו ממסגרות, ומספקת חינוך ושיקום
  • כיוונים – עמותה המקדמת נוער עם צרכים מיוחדים
  • יחד למען החייל – מפעילה בתים לחיילים בודדים

13 שולחנות החג יוצגו במתחם דן דיזיין סנטר החל מה- 20 בספטמבר ועד ה-30 אוקטובר, לאורך תקופת החגים. 

*צילום התמונה הראשית – goodmother.co.il

לא ניתן להגיב