טיפ מס' 6: מהי אטופיק דרמטיטיס, מידע ודרכי טיפול

דלקת עור אטופית (אטופיק דרמטיטיס), היא מחלת עור דלקתית כרונית, הפוגעת ב-10 עד 20 אחוז מכלל התינוקות והילדים בעולם המערבי. המחלה מאופיינת באזורים יבשים, אדומים וקשקשיים המופיעים על פני אזורי גוף שונים שעלולים לגרום לגרד חזק. אטופיק דרמטיטיס מופיעה לרוב אצל תינוקות בשנה הראשונה לחיים, או אצל פעוטות עד גיל 5. עם זאת, המחלה יכולה להופיע בכל גיל, ולאחרונה התגלה כי שיעור החולים במחלה עלה פי 5,  בשלושים השנים האחרונות.

מהם הגורמים לאטופיק דרמטיטיס?

למרות המחקר הרב בנושא, הגורם למחלה אינו חד משמעי. עד לאחרונה, היה מקובל לחשוב כי ליקויים במערכת החיסון הם הגורם העיקרי לתופעות אלרגיות. כיום, קיימת הסכמה בין החוקרים כי מדובר בשילוב של נטייה גנטית, בעיה בדרך פעילותה של מערכת החיסון וכישלון של העור להוות מחסום בפני מולקולות שונות.

מהם מאפייני המחלה?

מועד ההופעה וחומרת התסמינים של דלקת עור אטופית משתנים מאדם לאדם.

בגיל הינקות המחלה מופיעה סביב גיל 6-12 שבועות ותסמיניה נוטים להופיע לראשונה  אזור הסנטר והלחיים, אזורים הנחשבים לאזורים דלקתיים, הסובלים מאדמומיות, קשקשת והפרשות. לאחר גיל חצי שנה, יתכן כי יתלווה לתופעות אלו גם גרד. כל אלה גורמים לתינוק לתחושת אי נוחות ואי שקט.
מאוחר יותר, בגיל הילדות, נראה תסמינים אלו בעיקר בצדי הצוואר, קפלי המרפק והברך, שורשי הידיים וכפות ידיים, הקרסוליים וסביב עור השפתיים, תופעה שהולכת ומחמירה עקב ליקוק חוזר של העור היבש.

לעיתים תיתכן הישנות של המחלה גם בגיל ההתבגרות. זאת בעקבות שינויים הורמונליים, מצבי לחץ וחשיפה לחומרים מגרים הקיימים בדרך כלל בתכשירי טיפוח וקוסמטיקה שהשימוש בהם הופך לתכוף יותר בתקופה זו.

 

מה עלול לגרום להחמרה במחלה?

ישנם גורמים העלולים לגרום להתלקחות המחלה או להחרפתה:

  1. חומרים מגרים – חומרים כמו צמר ובדים סינטטיים, סבון וחומרי ניקוי הגורמים לייבוש העור ומגבירים את הגרד. בנוסף, חשיפה לבשמים ומוצרי טיפוח, אבק, חול ועשן סיגריות ועוד עלולים גם הם להגביר את תחושת היובש והגרד.
  2. חומרים אלרגנים – מצויים במזונות שונים כדוגמת: ביצים, בוטנים, חלב, דגים, סויה וקמח. ישנם חומרים נוספים שנישאים באוויר,  כגון  קרדית אבק הבית, אבקנים, עובש ועוד.
  3. מתח נפשי – מתח, כעס ותסכול עלולים להביא להופעת והחמרת הדלקת.
  4. גורמים סביבתיים – רחצה במים חמים מייבשת את העור וכך מעצימה את תחושת הגרד. כמו- כן, תנאי אקלים שונים כדוגמת יובש באוויר בתקופת החורף ומנגד חום גבוה ולחות, מחמירים אף הם את תחושת הגרד.
  5. רקע תורשתי – יש המייחסים לדלקת העור האטופית היסטוריה משפחתית.  

כיצד ניתן לטפל בדלקת עור אטופית?

הגורם העיקרי לדלקת עור אטופית הינו בשילוב של נטייה גנטית, בעיה בדרך פעילותה של מערכת החיסון ופגם במבנה המחסום העורי. התופעה גורמת לאיבוד מים מוגבר מהעור ולפגיעה בשכבת ההגנה שלו. בהיעדר לחות, הופך העור לחלש ומגורה בקלות, ליבש, אדמומי ומחוספס הגורם לגרד וסבל רב לתינוק.

בהתאם לכך ממליץ ד"ר צוקרוב, רופא עור, על הפעולות הבאות:

  • שימוש בתכשירים המשמנים את העור ומחזירים לו לחות, ביניהם שמני אמבט, כגון בלנאום בייבי פורטה, המכיל שמן ממקור צמחי, העוטף את העור, מפחית את איבוד המים מהעור ומסייע לטיפול בעור יבש.
  • כמו כן ניתן להשתמש במשחות כמו סטלטופיה של מוסטלה, המעניקות לעור לחות.

טיפים למניעה ולטיפול באטופיק דרמטיטיס

  • לחות – מומלץ לרחוץ באמבטיה עם מים פושרים המכילים שמן אמבט, כמו בלנאום בייבי. מומלץ להקפיד על אמבטיה קצרה שכן שהות ארוכה במים עלולה גם היא לגרום ליובש. לאחר האמבטיה יש לנגב את העור בטפיחות עדינות עם מגבת רכה.
  • ביגוד – מומלץ ללבוש בגדים קלילים שאינם נצמדים לגוף ורצוי בדים העשויים  100% כותנה.
  • תזונה –  רצוי להימנע ממזונות ספציפיים הידועים כמכילים גורמים אלרגנים.
  • לחץ – יש להימנע ממצבי לחץ עד כמה שניתן.
  • מגע – יש להימנע ממגע של חומרים מגרים עם העור, ביניהם: חומרי ניקוי, סבונים, אבקות כביסה, בשמים ועוד.

לסיכום, רצוי לאבחן אם התינוק סובל מאטופיק דרמטיטיס במידה ומופיעים סימני גרד, פריחה או אם קיים רקע משפחתי. חשוב להקפיד על היגיינה, תזונה ושגרת חיים מתאימים ובמקביל להתייעץ עם רופא.

 

מוצרים המתאימים לטיפול תומך במחלה:

בלנאום בייבי פורטה – שמן אמבט

שמן האמבט בלנאום בייבי פורטה מומלץ לשימוש ויעילותו לטיפול מסייע במצבי עור יבש מוכחת. השמן מכיל שמן ממקור צמחי המפחית את איבוד המים מהעור.

שמני האמבט של בלנאום, פותחו לאחר שנים רבות של מחקר, על ידי חברת התרופות אלמירל-הרמל והם משמשים לטיפול ולמניעת עור יבש בקרב תינוקות, ילדים ומבוגרים.

 

סדרת מוצרי סטלטופיה של מוסטלה:

קרם לחות טיפולי לגוף ולפנים

Cream Stelatopia Emollient – תכשיר טיפולי לעור יבש במיוחד הנוטה לאדמומיות, ולרגישות יתר, לגוף ולפנים ומתאים לתינוקות (מלבד פגים), לילדים ולמבוגרים. הקרם מרכך, מפחית גירוי ואדמומיות ומחדש את הליפידים בעור. 

לקרם הרכב ייחודי המבוסס על פטנט של מוסטלה ויעילות מוכחת. הוא מכיל רכיב המופק משמן חמניות בשם: SUNFLOWER OLEO DISTILATE,  המסייע לשמירה על אחידות ושלמות החומרים הבין-תאיים בעור. בנוסף מכיל המוצר, שלושה סוגי שומנים (ביניהם חומצות שומן חיוניות) להזנה של העור, טריגליצרידים וגליצרין – השומרים על לחות העור.

נבדק מחקרית:

במחקר פתוח, רב מרכזי, השוואתי שבוצע על ידי 12 רופאי עור, השתתפו 80 ילדים, הסובלים מאטופיק דרמטיטיס. ממצאי המחקר הצביעו כי אצל ילדים שהשתמשו במוצר, נמצא כי היובש בעור, הגרד והאדמומיות פחתו בקרב 95% מהנבדקים ואיכות החיים של הילד ומשפחתו השתפרה.

%d7%a1%d7%98%d7%9c%d7%98%d7%95%d7%a4%d7%99%d7%94-%d7%a7%d7%a8%d7%9d-%d7%9c%d7%97%d7%95%d7%aa-%d7%98%d7%99%d7%a4%d7%95%d7%9c%d7%99-%d7%9c%d7%92%d7%95%d7%a3-%d7%95%d7%9c%d7%a4%d7%a0%d7%99%d7%9d

קרם רחצה טיפולי

Cream Stelatopia Cleansing – תכשיר רחצה טיפולי לעור יבש במיוחד עם נטייה לאדמומיות ולגירויים, המסייע בהרגעת גירויים ותחושת מתיחה בעור, מנקה את העור בעדינות עם נוסחה ללא סבון המבוססת על רכיבי ניקוי עדינים, מגן ומרכך את העור. התכשיר מכיל רכיבים ייחודיים הרשומים כפטנט של מוסטלה.

 


  • כל המידע וההמלצות בכתבה ניתנו באדיבות ד"ר בוריס צוקרוב, רופא עור, יועץ לבלנאום ומוסטלה, מותגי דרמו-קוסמטיקה לתינוקות ולילדים. המידע בכתבה אינו משמש תחליף לייעוץ רפואי. 
  • השימוש באתר ובתוכנו הוא על פי שיקול דעת הקורא בלבד. הגלישה באתר מהווה הסכם לתנאי השימוש, לפירוט תנאי השימוש לחצו כאן.

 

חייבים לקרוא גם:

לא ניתן להגיב