צחצוח שיניים לילדים – כל מה שצריך לדעת

חודש יולי השנה הוכרז כחודש בריאות הפה, והמותג "קולגייט" יוצא בפעילות מיוחדת שמטרתה לחנך את הילדים וההורים לטיפול יומיומי, ולשמור על בריאות הפה באמצעות הרגלים בריאים וצחצוח נכון יותר.

החודש קולגייט מזמינה את ההורים להצטלם יחד עם הילדים בזמן צחצוח השיניים ולהעלות תמונות לאתר ייעודי: www.colgatesmile.co.il,  במהלך חודש יולי תיבחר בכל יום תמונה זוכה, ובסוף החודש ניתן יהיה לזכות בחופשה זוגית לחו"ל.


בריאות הפה והשיניים משפיעה רבות על איכות חיינו, על בריאותנו הכללית, על איך שאנחנו נראים ומדברים, וכמובן על יכולתנו לאכול וליהנות מאוכל. לילדים, בריאות השיניים היא קריטית להתפתחות נכונה של הפה, הפנים והגוף בכלל, שכן ילד שאינו יכול לאכול מזון מגוון עקב כאבי שיניים ייפגע מבחינה תזונתית, וילד שאינו יכול לחייך יסבול מקושי חברתי. 

הדרך הטובה ביותר לטיפול בשיניים, וללא ספק גם הזולה ביותר, היא במניעת העששת מלכתחילה. על ידי הקניית הרגלי צחצוח שיניים מגיל צעיר במשחה המכילה פלואוריד, וביקור שגרתי אצל רופא השיניים והשיננית, תוכלו לאפשר לילדיכם להתפתח כראוי ותמנעו מהם ומכם סבל מיותר.

מהי המשחה הנכונה עבור הילד שלי?

מבחר משחות השיניים לילדים הוא גדול, והורים רבים מתלבטים בבחירת המשחה הנכונה לילדיהם. הפרמטר שהכי חשוב בבחירה, ריכוז הפלואוריד שמתאים לגיל הילד. כמו כן,גם לטעם המשחה יש חשיבות לטובת שיתוף הפעולה של הילד בצחצוח. 

חשיבות הפלואוריד

פלואוריד מהווה מרכיב פעיל ברוב משחות השיניים, ועיקר ייחודו הוא יכולתו לחדור לזגוגית השן, השכבה הקשה שמצפה את השיניים, ולחזק אותה. בכך, הפלואוריד מסייע לשן לעמוד בפני תוצרי חיידקים הגורמים להרס במחלה הנקראת עששת. עם זאת, עבור ילדים קטנים, חשיפה לכמות שאינה מותאמת לגילם עלולה לגרום לנזק לשיניים המתפתחות ולכן כדאי להכיר את ריכוז הפלואוריד המומלץ.

מינקות עד גיל שנתיים

מבקיעת השן הראשונה ועד גיל שנתיים יש לצחצח ללא פלואוריד כלל. על אף שהיינו רוצים לחזק את שיני החלב מבקיעתן, תינוקות אינם יורקים את שאריות המשחה ובדרך כלל בולעים אותה. הסיכון עבורם בבליעת משחה גדול מהתועלת, ולכן אנו מנחים על פעולת צחצוח בלבד. ניתן בהתחלה להשתמש בפד גזה רטוב עטוף על אצבע לצורך ניגוב השיניים הראשונות, וכאשר פי התינוק כבר גדל ויכול להכיל מברשת המותאמת לגילו, רצוי לעבור לצחצוח באמצעותה. הצחצוח צריך להיות יסודי אך עדין כדי לא לפגוע ברקמות העדינות וגם כדי להעביר לילד חוויה חיובית. כדאי להיעזר ברופא השיניים או השיננית להדגמת צחצוח שיניים נכון לפעוטות.

מגיל שנתיים ועד גיל שש

על פי הנחיות האגף לבריאות השן במשרד הבריאות, מגיל שנתיים ועד גיל שש, ניתן להשתמש במשחת שיניים המכילה ריכוז של כ- ppm500-900 פלואוריד. מספר זה מצוין בבירור על גבי אריזת משחת השיניים. כמות המשחה שתניחו על המברשת צריכה להיות בגודל של גרגר אפונה.

מגיל שש ומעלה

כאשר הילד כבר מסוגל לירוק את שאריות המשחה, מומלץ לעבור לשימוש במשחת שיניים המכילה ppm 1000-1400 פלואוריד. הכמות כעת יכולה להגיע לפס של משחה על המברשת.

איך יודעים אם הילדים מצחצחים טוב מספיק?

לילד עד גיל 8 אין בדרך כלל את הכישורים המוטוריים הנחוצים לצורך צחצוח נאות. לכן, עליכם להיות מעורבים בפעולת הצחצוח ולבקרה מקרוב עד גיל זה. רופא השיניים והשיננית ידריכו אתכם כיצד לצחצח את השיניים באופן מיטבי ויתנו עצות להשגת שיתוף הפעולה של הילד.

הטיפים בכתבה מאת ד"ר אלעד טל, רופא שיניים,  יועץ ל"קולגייט".

להלן ההמלצות שלנו: איך להרגיל את הפעוטות לצחצוח שיניים.

  1. קחו אותם לחדר האמבטיה ותראו להם איך אתם מצחצחים שיניים. זה ייצור הרבה עניין אצל הפעוט, ורצון לחקות אתכם. 
  2. קנו להם מברשת שיניים מתאימה ותתנו להם שיכירו אותה. 
  3. תנו לפעוט לצחצח לכם את השיניים ובזמן הזה צחצחו להם – תרגיל שעובד ברוב המקרים עם פעוטות סרבנים.

    "קולגייט" מזמינה את ההורים להצטלם יחד עם הילדים בזמן צחצוח השיניים ולהעלות תמונות  לאתר ייעודי: www.colgatesmile.co.il  במהלך חודש יולי תבחר כל יום תמונה זוכה ובסוף החודש ניתן יהיה לזכות בחופשה זוגית לחו"ל.

 

תמונה ראשית: תמונה אילוסטרציה

חייבים לקרוא גם:

לא ניתן להגיב